Co dělat při zpožděném, zrušeném nebo propásnutém letu?

Díky nedostatku personálu není situace na letištích v sezoně 2022 úplně příznivá a zpožděné, zrušené nebo propásnuté lety jsou dnes běžnou součástí letectví. Co dělat když vám letadlo uletí? Na co máte nárok?

Mně osobně už letadlo uletělo několikrát a to nejen díky zpoždění letadla předchozího. Párkrát i z mé vlastní blbosti. Na to bohužel žádnou radu nemám, prostě většinou musíte koupit novou letenku. Ale třeba s Hawaiian airlines mi na letišti přebukovali let zdarma, hned po tom, co jsem na bránu přiběhla minutu po odletu.

Pokud si ale za propásnutý let, nebo jen ten zpožděný nemůžete sami a víte na co máte nárok, můžete občas vytěžit víc, než jste vložili. A vzhledem k tomu, že jste Češi, hádám, že se vám tahle informace hodně zalíbila.

Můžete zažádat o služby na letišti i případná finanční odškodnění. Ale bacha, vetšinou se musíte ozvat sami. Aerolinky vám samy od sebe málokdy něco dají.

kompenzace za zpoždění letu

Kompenzace plyne z nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004, kterým se stanovují společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů. Dokument si můžete přečíst zde.

Let musí začínat na letišti na území členského státu, nebo končit na letišti na území členského státu a zároveň být operován evropskou aerolinkou. Členským státem se rozumí země Evropské Unie a Norsko, Švýcarsko a Island.

Nárok na občerstvení

Airlines se musí postarat o cestující, pokud je plánovaný odlet zpožděn alespoň o 2 hodiny nezávisle na příčinně zpoždění.

Výše zpoždění k uplatnění nároku se odvíjí od celkové vzdálenosti letu následovně:

  • 2 hodiny u letů do 1 500 km
  • 3 hodiny u letů od 1 500 km do 3 500 km
  • 4 hodiny u letů nad 3 500 km

V tomto případě je úplně jedno z jakých důvodu byl let opožděn. Zároveň se o vás aerolinka musí postarat jak na letišti odletu, tak i na případném přestupním letišti, pokud se nestihnete návazný let. Nárok na občerstvení čerpáte v podobě voucheru. Je–li zpoždění delší, můžete dle situace požadovat voucher další.

Nárok na ubytování

pokud bude váš let opožděn do druhého dne, musí vám letecká společnost zařídit ubytování včetně dopravy z letiště a zpět. Je jedno, zda na let čekáte 8 hodin nebo 3 dny.

Nárok na finanční odškodnění

A teď ta nejhezčí část. Za váš zpožděný let můžete dostat až 16.000 Kč. Pokud totiž do cílové destinace dorazíte později o 3 hodiny a více, musí vám letecká společnost proplatit:

  • 250 € při vzdálenosti do 1.500 km
  • 400 € při vzdálenosti od 1.500 km do 3.500 km, při cestách po EU všechny lety nad 1.500 Kč (včetně zámořských regionů)Při zpoždění o 4 hodiny a více
  • 600 € při vzdálenosti nad 3.500 km (pokud je zpoždění v rozmezí mezi 3 a 4 hodinami, aerolinka má právo kompenzaci snížit o 50%, tedy 300 €).

V případě přestupu je důležitý čas příletu do finální destinace. Letecká společnost nemusí hradit finanční kompenzaci v případě, kdy byl let opožděn z důvodu nepředvídatelných okolností jako jsou diplomatické nepokoje, nepřízeň počasí nebo stávka personálu letiště či řídících letového provozu. Pozor, Stávka zaměstnanců letecké společnosti není nepředvídatelná okolnost!

Zrušené lety

Na stejné kompenzace máte nárok i pokud je let zrušený. Ale tady bacha, podmínkou pro poskytnutí finančních a jinych náhrad je čas, kdy vás společnost o zrušeném letu informovala. Nárok zaniká pokud vás dopravce o zrušení letu informuje:

  • více jak 14 dní před plánovaným letem, nebo
  • mezi 14 a 7 dny před plánovaným letem a je vám nabídnuto alternativní spojení s odletem maximálně o 2 hodiny dříve a příletem nejpozději o 4 hodiny později, nebo
  • méně jak 7 dní před plánovaným letem a je vám nabídnuto alternativní spojení s odletem maximálně o 1 hodinu dříve a příletem nejpozději o 2 hodiny později

Jak na to?

Kontaktujte leteckou společnost s žádostí o odškodnění z důvodu opožděného příletu. Rovnou informujte, že zpoždění bylo delší jak 3 hodiny a dle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 máte nárok na finanční kompenzaci. Nezapomeňte na své bankovní číslo včetně IBAN formátu. Je ovšem dost pravděpodobné, že bude vaše žádost ignorována nebo dostanete zprávu o tom, že zpoždění bylo z důvodu nepředvídatelných okolností, a proto nemusí aerolinky nic vyplácet. Případně aerolinie nabídne kompenzaci ve výši 50 € a jiných neodpovídajících částkách. V takovém případě návrh odmítněte a přenechte celý proces právní agentuře se specializací na tyto případy. Já mám dobré zkušenosti se společností Airhelp. Výměnou za provizi z vymožené částky vše zařídí za vás, a to i v nutnosti použití předžalobních výzev a samotného soudu. Vy platíte pouze provizi z peněz, které vám vysoudí. Pokud nevysoudi žádné, nic nezaplatíte. Zkoušela jsem i jinou českou společnost, ty mi ale nepomohli. Peníze na účet přistály až od Airhelp.

Co budete potřebovat?

  • elektronickou letenku vaší rezervace,
  • palubní vstupenku,
  • ideálně foto příletové tabule s vaším zpožděným letem.

O kompenzace můžete žádat až 3 roky zpětně. Tak hodně stěstí

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

16  +    =  24