Jak dnes zaujmout na Instagramu?

Taky jste si všimli, že dosahy na Instagramu a vlastně i Facebooku po novém roce výrazně klesly? Můžou za to nové algoritmy! Ale co po nás ty „socky“ teda chtějí? Jak na Instagram v novém roce? Sepsala jsem pro vás pár tipů, i když nejsem žádný odborník na sociální sítě. Potřebuji je ale k propagaci svých cestovatelských přednášek a minulý rok jsem na nich za tímto účelem strávila dost času. Ráda se s vámi tedy o své zkušenosti podělím. Budu ale předpokládat, že už s Instagramem pracujete a znáte základní termíny jako bio, feed apod.

Jak tvořit zajímavý obsah s větším dosahem?

1) konzistence

  • Držte se jednoho tématu

Vaše bio by mělo odpovídat vašemu obsahu. Máte rádi/děláte víc věcí? Chápu,  je to přirozené, vaši sledující pro to ale možná takové pochopení mít nebudou. Ti by měli hned na první dobrou vědět o čem váš feed je. Můj profil je třeba o cestování a doufám, že je to z něj i patrné. Neznamená to ale, že sem tam nedám tip na dobrou knížku nebo recept. Takový věci si ale dávám do strories, tudíž si s nimi nekazím feed.

  • Slaďte si feed

Konzistence se samozřejmě týká i vzhledu. Není třeba mít 10 aplikací na úpravu, editovat můžete dobře i přímo na Instagramu. Vyberte si ale třeba jeden filtr, kterého se budete držet. Je dobré už předem koukat na to, zda se nová fotka hodí k těm stávajícím. K tomu vám mohou pomoci různé plánovací aplikace. Je jich hromada, osobně používám Inpreview.

V létě byl můj profil hlavně o horách<3

2) výběr fotografií

Už dávno neplatí, že dobrá fotka musí být ze zrcadlovky. Snažte se ale, aby byly všechny ostré! Lépe prý fungují světlejší barvy. Nejoblíbenější barvou je modrá a údajně funguje dobře i na sítích. Některé zdroje uvádějí, že větší dosah získáte spíše galerií fotografií, než pouze jedinou.

  • Reels a IGTV

Na začátku tohoto roku Instagram začal podporovat krátká videa – tzv. reels. Delší videa můžete nahrávat na IGTV. Developeři tak reagují na konkurenci Tiktok. V tuto chvíli mají tyto formáty mnohem větší dosahy než samotné fotografie. Pokud můžete, využijte toho. Zatím jsou bez reklam, ale můžeme očekávat, že se to změní, jakmile si uživatelé na tyto formy příspěvků zvyknou. Nezapomínejte ale, prosím, na titulky! Nejen pro neslyšící, ale také pro lidi, kteří jedou třeba zrovna v autobuse, nebo třeba pány, co zrovna sedí vedle přítelkyně a nechtějí jí zbytečně rozhodit cizím ženským hlasem :).

  • Vytvářejte příspěvky v čas, kdy jsou lidi online

Přesně ho najdete ve vašich insights, ale obecně to je od 9 do 21. Dosah příspěvku mimo jiné určuje i to, kolik engagementu bude mít v první hodině. Logicky vyšších čísel nedocílíte, když většina lidí bude offline.

3) jak na hashtagy?

Hashtagy jsou pro Instagram naprosto zásadní. Uživatelé dnes můžou sledovat už i samotný hashtag, pokud ho tedy zvolíte správně, můžete se zobrazovat i těm, kteří vás nesledují. Podle hastagu taky algoritmus rozpozná tip vašeho účtu a bude tak zobrazovat vaše fotky relevantnímu publiku.

  • Jak hashtag vybrat?

Nevybírejte ty nejpopulárnější hastagy. Například pod #love je dnes neuvěřitelných 2 028 156 993 fotek. Vaše fotka se v takové záplavě ztratí. Ani ty nepoužívané nejsou dobrá volba. Pokud si chcete vymyslet svůj hashtag, který nikdo nepoužívá, myslete na to, že bude trvat hodně dlouho, než vstoupí do podvědomí a lidé ho používat začnou, jestli vůbec. Ideálně používejte hashtagy od 10 až 300 000 fotek.

  • Kolik hashtagu používat?

Instagram vám nepovolí více jak 30, využívat ale jeho plný potenciál řada zdrojů nedoporučuje. Může to vypadat jako spam. Každý zdroj uvádí trochu jiné číslo, je to cca 10 – 15#. Pár jich také můžete naházet do komentáře.

4) jak na popisky?

  • Jak dlouhý je ideální popisek?

Někteří influenceři píší takové romány, že jim ani omezený prostor na Instagramu nestačí. Často pak pokračují ještě v komentářích. Tohle dělejte, jen pokud máte co říct. Jak řekl básník, v jednoduchosti je krása a na sítích to platí dvojnásob. Nejlepší je, pokud se vejdete do dvou řádků. Nikdo pak nemusí dál klikat a všichni jsou spokojení. Pokud ale máte opravdu co říct, nebojte se toho, vynechejte ale jakékoliv zbytečnosti navíc.

  • O čem psát?

Hledejte inspiraci u vašich sledujících. Zkuste přemýšlet jako oni. Co by vás asi mohlo zajímat? Co byste chtěli nejvíc vědět? Pokud vás nic nenapadá, zeptejte se přímo jich. Inspirujte se v dotazech, které vám posílají nejen na sítě, či v recenzích. Můžete se taky inspirovat na různých fórech, FB skupinách, nebo samozřejmě u konkurence. Zkuste je ale nekopírovat, jen se inspirujte. A hlavně: nelžete! 

Pokládejte svým sledujícím otázky! Tím zvýšíte pravděpodobnost, že budou váš příspěvek komentovat a zvednou tím jeho dosah.

Dávejte tipy na to, co vaše sledující zajímá. Pokud je váš profil o cestování, dávejte třeba tipy na místa, která navštívit. Nejlépe tak, aby si příspěvek vaši sledující uložili. To údajně velice zvedá dosah. 

Moje tipy pro návštěvu Slovinska
  • Používejte smajlíky a emojis

Některé zdroje tvrdí, že příspěvky s emojis mají mnohem větší dosahy. Ty čísla se liší, zkuste si sami nějaké studie dohledat. Ovšem na jednom se všechny studie shodnou. Příspěvky se smajlíky a emojis  fungují lépe než ty bez nich.

  • Používejte rodný jazyk svých sledujících

Ve statikách vám Insta jasně ukáže odkud vaši sledující jsou. Hádám, že u nás to bude většina z ČR, případně Slovenka. I když angličtina je cool a sama jí miluju, učím a píšu v ní mnohem líp než v ČJ, na sítě v tomto případě prostě nepatří. Uvědomte si, že ne všichni ovládají cizí jazyky a překlady můžou být krkolomné. Případně zvolte jazyky oba.

  • POZOR! na zpětnou úpravu popisku

Pokud popisek upravíte po té, co fotka už několik hodin vysí na feedu, snižujete si tím dost dostah, protože si všechno restartujete a začínáte znova, jako byste příspěvek právě přidali. Nedělejte to.

Jak získat více followers?

Co po nás každá sociální síť chce? Abychom na ní strávili čas. Stejně to platí i u Instagramu a bez investovaného času více sledujících získáte jen těžko.

Samozřejmě existují i lidé čo apllikace, co vám budou nabízet followers za poplatek, různé roboty, follow za follow, falešné profily a já nevím co ještě. Moje rada zní jasně. Nedělejte to. Jediné co z follow akcí budete mít jsou tak zvaní „ghost followers“. Sledující, kteří vám pouze změní číslo, ale žádný větší dosah z nich mít nebudete a to opravdu na svém profilu nechcete. Algoritmus nemá takové sledující vyloženě rád a váš profil bude tak zobrazovat méně i vašim aktivním sledujícím. Bohužel, takové followers často získáváme i různými „dej follow“ soutěžemi. Zkuste raději následující tipy:

1) sledujte relevantní profily

Hledejte účty, které jsou podobné vašemu, dejte jim follow a nejlépe i olajkujte či okomentujte nějaké fotky. Pokud to jsou profily s hodně sledujícími, koukněte kdo lajkuje a komentuje jejich fotky a udělejte to samé i s těmito profily. Jde vám o to získat aktivní sledující! Ti potáhnou váš učet vzhůru. Dejte si tedy bacha, aby příspěvky, kde rozklikáváte interagující publikum neměly podezřele moc komentářů, které nejsou ani moc k tématu. Často jsou to jen smajlíky, nebo 4 slova se smajlíkem. To je pak často právě příspěvek podporovaný nějakou engagement group, z které vám follow asi nekápne.

Buďte ale při rozdávání follow opatrní! Nedávejte více jak 50 follow za sebou a 200 za den. Můžete jednoduše dostat ban. To samé platí i o zběsilém lajkování. Nechcete si vaší akcí přeci zablokovat účet.

Pokud se už v lidech, co sledujete přestanete orientovat, není nic špatného na tom je pročistit od těch, kteří s vámi neiteragují. Zase ale opatrně, více jak 150 unfollow denně nemá Instagram rád.

2) interagujte s profily, které sledujete

  • Rozdávejte lajky i komentáře.

Některé zdroje tvrdí, že aby algoritmus započítal komentář, musí mít alespoň 4 slova a smajlíka. Snažte se komentovat k tématu, nebuďte spameři. Chovejte se tak, jak byste chtěli, aby se vaši followers chovali k vám. Stalo se mi, že fotku, kde jsem psala o tom, jak mě na Costarice přepadli, mi slečna okomentovala: „krásná fotka“ i když na ní byl policejní autobus. Prostě tady zase platí: věnujte Istagramu čas a on se vám za to odmění.

  • Vytvořte si vztah s lidmi, co sledujete

Staňte se součástí jejich komunity. Reagujte i na jejich stories. Nemyslím tím jen smajlíky (věřte mi, je celkem otravné mít direct zaplněný smajlíky a srdíčky), piště si s nimi, označujte je, pokud se to hodí. Můžete i používat hashtagy větších influencerů. Jednou za čas je můžete doporučit třeba ve strories. Třeba vám to jednou vrátí 🙂

3) propagujte: 

  • Své příspěvky na instagramu

Už víme, že Instagram po vás chce čas, nebyl by to ale správný business, kdyby nechtěl i peníze. Pokud mu čas od času zaplatíte za propagaci a vyberete pro to správný příspěvek, followers vám to zcela jistě přivede a algoritmus vás bude i v budoucnu tlačit výše.

  • Svůj Insta profil v jiných médiích

Hodně se mi osvědčilo sdílet příspěvky s odkazem na můj Insta profil s příslibem více informací právě tam. Volím si především relativní skupiny na FB. Po správně zvoleném příspěvku mi tak přibylo třeba i 200 followers za den. Ovšem příspěvek o tom, že chci jet lyžovat a kempovat na sněhu a hledám parťáky už takový úspěch neměl 😀

Aplikace, které se hodí

Podpůrných aplikací pro Instagram je nesčetně, tady jen pár tipů, které se mi osvědčily:

  • InstaBio – Umožní vám vložit do odkazu v biu odkazů více, po kliknutí vytvoří linktree
  •  Repost –  Umožní přesdílet příspěvek s náležitými atributy
  • StoryArt,  Unfold, Mojo – stories
  • Inpreview, Buffer – plánování příspěvků

Máte více tipů? Sem s nimi!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

13  +    =  17